Uczmy nasze dzieci programowania! – c.d.
- English
- Polski
Nieco ponad rok temu napisałem, w kontekście nauczania informatyki w szkołach, że szkoła "powinna uczyć podstaw zaplecza teoretycznego współczesnej informatyki, gdyż obsługi programów użytkowych można nauczyć się chociażby z instrukcji obsługi. Dzieciaki opuszczając gimnazjum w XXI wieku powinny mieć świadomość, że cała "magia" komputerów polega na tym, że po prostu wykonują one po kolei zadane polecenia, bez ustanku licząc. Taką wiedzę może im dać tylko nauka programowania.".
Ostatnio znalazłem kolejny argument na rzecz nauki programowania w szkole, w postaci wykład Conrada Wolframa na TED Talk w Oxfordzie, poświęcony nauczaniu matematyki w szkole, jako przedmiotu wyjątkowo istotnego dla rozwoju naszej cywilizacji. Pan Wolfram twierdzi, że zamiast tępego uczenia dzieci liczenia, powinny być one uczone matematyki przy pomocy komputerów, a dokładnie ich programowania, z naciskiem na logiczne myślenie i formułowanie problemów:
6 thoughts on "Uczmy nasze dzieci programowania! – c.d."
Komentarze są wyłączone.
To jest raczej jak uczmy nasze dzieci wykorzystywać komputery tylko w celach czysto matematycznych. Po części ma rację zgodzę się że przydatna jest matematyka w codziennym życiu i w pracy(ale niektórych branżach tylko). Całki? różniczki? na cholerę nam w codziennym życiu gdzie on niby chce wykorzystać całki w codziennym życiu. Jedyne co trzeba wiedzieć to takie rzeczy jak np. spłacanie rachunków, na co kredyt można wziąć i który bank ma najlepszą ofertę oraz opinię wśród ludzi, oszczędzanie itp. Jak chce rozwiązywać zaawansowane problemy matematyczne to niech to sobie sam robi a nie wciąga to ludzi którym nie jest to potrzebne. Jak dziecko ma jakąś pasję albo postanowił zostać kimś takim w przyszłości to wytłumaczmy mu jak może być w takiej pracy, co głównie trzeba umieć a niepotrzebne rzeczy na bok. Przedstawię taki przykład że dziecko taki 13 latek chciałby zacząć programować i pracować jako programista to niech ktoś z nauczycieli zachęci go i niech pomoże mu w tym pokazać mu jak to wygląda od podstaw i powiedzieć mu kiedyś jak to będzie się pracować w przyszłości. Niestety jakoś nie ma takich nauczycieli którzy by podali pomocną dłoń tylko by olali ucznia. Profile w liceach i technikum, to to już jest szczyt możliwości czego uczymy się tam. Na każde liceum i technikum powinno się nałożyć zasadę czy jakąś poprawkę w zasadach(ustawie, bóg wie jeden jak się to nazywa zapomniałem) że profile powinny być takie same w każdych szkołach i konkretne profile nie jakieś matematyczno-informatyczne tylko informatyka:programowanie, informatyka:zastosowanie w medycynie, matematyka: sp. nauczycielska itp. W takim profilu powinno się znajdować to co potrzebujemy by umieć programować, bo język polski po jakiego grzyba po co w profilu informatycznym mamy wiedzieć coś o panie Tadeuszu czy też braci Grim, co z jezyka polskiego powinniśmy umieć to raczej napisać jakiś raport lub opisać ładnie jakiś projekt. Historia? Hmm może tylko cząstka wiedzy ale to raczej powinno się w gimnazjum robić. Powiedzmy że podstawówka to podstawówka zostaje, z gimnazjum zrobić liceum, a z liceum zrobić takie wstępne studia. A prawdziwe studia to tylko dla pogłębiania większej wiedzy. Powód dlaczego tak? a po to by młody człowiek mógł już zaczynać pracować w odpowiedniej dla niego pracy bo taki się szybko rozwija i przechowuje wiedzę. Upps za dużo się rozpisałem XD